سیمای نبّوت در عقل ونقل
چکیده
دین اسلام که همان دین کامل و آخرین دین الهی است دارای پنج اصل می باشد. اعتقاد به خدای یگانه ( توحید)، اعتقاد به امام و پیشوا(امامت)، اعتقاد به بعثت پیامبران از طرف خدای متعال برای هدایت بشر به سوی کمال نهایی و سعادت دنیا وآخرت(نبوت)، اعتقاد به عدالت(عدل)،اعتقاد به جهان آخرت (معاد).
در مورد سومین اصل اعتقادی مشترک بین مسلمانان یعنی نبوت متکلمان و حکیمان هر کدام به گونه ای به تحلیل عقلی این اصل پرداخته اند . نقطه محوری و جامع در دلایل متکلمان قاعده لطف است . ولی حکما از طریق لزوم وجود قانون در مجتمع بشری وارد شده اند و به تحلیل نبوت پرداخته اند چنان که می گوید زندگی اجتماعی برای بشر امری اجتناب ناپذیر است و انسان مدنی بالطبع است پس برای تکمیل انسان و حفظ نوع بشری قانونی جامع و کامل لازم است وآن جز در شرایع آسمانی که به وسیله ی پیامبران عرضه می شود، تحقق نمی یابد از این جهت باید از جانب خدا پیامبران اعزام شوند و با تشریع کامل به حفظ و بقای نوع کمک نمایند .
محتوای آیات و قرآن و روایات ائمه معصومین گواه به لزوم نبوت و سیمای آن می باشد که از آن جمله آیه 213 بقره ؛26 سوره ص و نیز آیاتی که به بحث آن پرداخته خواهد شد . و روایاتی از جمله خطبه 1 نهج البلاغه که هدف از بعثت انبیاء این گونه بیان کرده خداوند پیامبران خود را مبعوث فرمود، و هر چند گاه متناسب با خواسته های انسان ها رسولان خود را پی در پی اعزام کرد تا وفا داری به پیمان فطرت را از آنان بازجوید و نعمتهای پنهان شده ی عقل ها را آشکار سازند .
یکی از ویژگی های پیامبران که لازمه رسالت آنهاست مسئله عصمت است . بزرگان علمای عقاید دلایل فراوانی بر لزوم عصمت انبیاء آورده اند که این دلایل به دو دسته ی عقلی ونقلی نقسیم می شوند.
با توجه به حساسیت مقام پیامبری و مسئولیت عظیم انبیاء و نقش محتوای پیام آنها در شئون مختلف زندگی انسانهای می بایست آنان سند قاطعی در اثبات ادعای نبوت خود نشان دهند. سندی که آن را اجزا طریق قدرت بی پایان خداوند و نیروی ماواری طبیعت نمی توان بدست پس برای شناخت پیامبر راستین و تصدیق مدعایش از چند طریق می توان استفاده کرد :
1- اعجاز
2- گواهی پیامبران پیشین
3- بررسی محتوای دعوت پیامبر و گردآوری قرائن ونشانه ها
واژگان کلیدی :نبوت، وحی، عصمت